Mobiliteit in Oud-Turnhout
02 Oktober 2024
De basis van een duurzaam mobiliteitsbeleid is een sterk ruimtelijk beleid. Kernversterking en het slim mengen van verschillende functies zoals wonen, werken, winkelen, onderwijs, recreatie, ... Voorzieningen op goed bereikbare plekken. Op die manier kan je het aantal verplaatsingen met de auto terugdringen.
In ons centrum staat de leefkwaliteit voor ons voorop. De gebruiksruimte primeert op de verkeersruimte. De meest kwetsbaren zijn voor ons de norm. Veiligheid voor kinderen, senioren en personen met een beperking, komt eerst.
Ons dorp is echter ook een doorgang gemeente met veel verkeer tijdens de spitsuren.
We willen efficiëntere doorstroming op de invalswegen (vuilnisophaling, laden en lossen buiten de spitsuren) zodat sluiproutes langs woonstraten en landelijke wegen structureel kunnen worden aangepakt. Tijdens activiteiten zoals de braderij, moet het verkeer op de gewestweg beperkt of vertraagd worden (door nadar afsluitingen, de baan versmallen, of eenrichting en omleiding) of nog beter, willen we de gewestweg volledig afsluiten.
We willen straten op mensenmaat. Speelstraten, leefstraten, schoolstraten, fietsstraat. De kern moet meer zijn dan een openluchtparking. We kiezen voor een uitbreiding van het korte termijn parkeren in de blauwe zone en langer parkeren op enkele minuten loopafstand. We zorgen voor een bewonerskaart voor de inwoners die in het centrum wonen. Onze dorpskern(en) is (zijn) heel compact, ideaal voor alternatieve vervoermiddelen.
We streven naar het STOP-principe: eerst stappers, dan trappers, daarna openbaar vervoer en als laatste de privéauto.
Voor wijken die niet bereikbaar zijn via openbaar vervoer willen we lobbyen voor frequent openbaar vervoer.
We gaan voor conflictvrije kruispunten. Ook het autodelen willen we in Oud-Turnhout verder aanmoedigen. Er moeten meer en andere fietsenstallingen komen, ook voor bakfietsen, fietskarren, en oplaadpunten voor elektrische fietsen.